"Hvad er din mission?"
Det er sjældent (om nogensinde?) at en kunde har spurgt mig til min “mission”.
Så jeg brugte lige lejligheden til at “brushe up” og jeg endte i en lang, men faktisk også inderlig smøre, som jeg vil dele med dig, inden du går på påske-ferie.
Long short story…
Jeg elsker standarder!
Hvorfor?
Fordi de er sund fornuft, med al tænkelig plads til virksomhedens særpræg, og fordi de bedste teoretikere og praktikere inden for virksomhedsledelse er nået til enighed om dem som ‘best practice’.
Jeg har færdedes i danske virksomheder med forskellige kasketter inden for optimering af processer og ISO-standardisering.
Det, der har overrasket mig mest, er, hvor meget tid, der kan blive brugt på at legitimere indsatsen for at leve op til helt almindelige og internationalt anerkendte standarder for virksomhedsledelse.
Fordi kendskabet og forståelsen ikke er udbredt godt nok og fordi alt det krudt, i stedet kunne have været brugt på at realisere gevinsten, hvis alle blot trak på samme hammel.
Denne viden bruger jeg nu aktivt til at gøre en forskel, og jeg har et dybfølt ønske om at inspirere endnu flere virksomhedsledere til at få endnu mere værdi af arbejdet med ISO-standarder.
I virksomheder bidrager jeg bl.a. ved at føre ledere og nøglepersoner igennem et træningsforløb, der klæder dem på til standardens krav og faciliterer den dialog, de skal have med hinanden og deres nøglepersoner for at se, at standarder blot er en snusfornuftig håndbog i god management praksis.
Og med den anden hånd er det dybt meningsfyldt for mig at udføre afledte driftsopgaver og kobles mine erfaringer til forbedringstiltag og dermed optimering. (Jeg er desuden en rendyrket Ghostbuster når det gælder udryddelsen af pseudo-arbejde).
Min faglige mission er nemlig, at flere (alle) virksomheder ser gevinsten ved, og forpligter sig til, at følge internationale standarder for god management praksis, uanset om de certificeres eller ej.